výtažky z meditace

„Lidé, kteří mají v hlavě zmatek, zmatek jen zvětšují."

„Pokud je mysl pro nás abstraktním pojmem a ne skutečností jako věc, bude naše pozornost těkat z bodu na bod a žádný neprozkoumá, protože na žádném se na delší dobu nezastaví, aby o něm zjistila všechno. a pokud o něčem nevíme opravdu všechno, musíme se tím zabívat, stále nás to poutá, drží a omezuje."

„...jestliže chceme poznat principy myšlení, musíme být schopni sledovat myšlení stejně objektivně, jako události kolem nás. (...) Abychom mohli objektivně pozorovat myšlení, musíme mít nad ním nadhled. Nesmíme být uvnitř myšlení, musíme být vně."


„Beze slov, v tichu mysli, sleduje chod představ, ale vědomě žádnou nerozvíjí. Proto se představy zpomalí a vytřídí. Krásné, ale pominutelné, postupně odpadnou, přestanou vznikaz a místo nich se objeví řešení problémů."

„Vím-li, že něco dokážu, nezatěžuji se tím. Zatěžuji se tím, co nevím. Vím, že dokážu jít, a proto jdu bez problémů, ale nevím, zda nepřijdu pozdě do práce, a proto mám problém. Není ale můj problém zbytečný? Co kdybych se nestaral o to, zda přijdu pozdě do práce, ale raději zrychlil krok? Nebylo by to efektivnější?
A další myšlenka: 'Stihnu uzávěrku?' S tou první jsem mohl alespoň něco udělat, hned jsem přidal do kroku, ale s tou druhou momentálně neudělám nic. Je zcela zbytečná. Zbytečně jsem si pomyslel a zbytečně mám problémy. Pro to, abych stihl uzávěrku, nemohu teď udělat nic. Nebo přece jen? Ale co?
Netrápit se. Šetřit si síly. Jednat rozumně, ne hloupě. (...) Neplýtvali jsme energií, proto jsme si ji zachovali. A proto jsme jí měli dost, když jsme ji potřebovali."

„Děláme co umíme a tehdy, když máme možnost jednat."

„...meditace v pohybu prohloubí naše vnímání a meditace v řeči nám umožní hovořit přesně a pohotově."

„Nemáme proč se vracet k řeči, která je už za námi. Nic jsme nezkazili, nic jsme nezmeškali. Naše jistota se proto udržuje na vysoké úrovni. (...) Kdokoliv přichází, naše srdce zůstává klidné. Nebojí se. Nemusí se připravovat. Nevzniká myšlenka: 'Co řeknu? Jak začnu? Zvládnu to? Vyjádřím se správně? Pochopí mne? Neudělám si ostudu?'"

z náhodně nalezené knížky během antikvariátového hýření - Vše o meditaci od Mariana Repky

Žádné komentáře:

Okomentovat